• markvanbommel78

Bank en winkel: help elkaar.

Het midden en kleinbedrijf is verantwoordelijk voor de helft van alle banen en realiseert daarmee bijna tweederde van Nederlands inkomen. Retail is een belangrijk onderdeel van het MKB dat momenteel zwaar onder druk staat. Retail wordt steeds meer het speelveld van nationaal en globaal opererende spelers.


Voor banken geldt min of meer hetzelfde. Grote tech partijen die wereldwijd opereren staan klaar om het betaalverkeer van banken over te nemen. Apple, Google, WeChat en AliPay hebben vernieuwende producten die gemak bieden aan de consument. Maar de vraag is of dat gemak op korte termijn opweegt tegen de gevolgen op de lange termijn.


Lokale verbinding tussen retail, inwoners, banken en steden kan een antwoord zijn. Verbinden door sociaal (zacht) en tech (harde) te combineren om het welzijn te verhogen.


MKB Retail

Lokale bedrijven hebben een plek in de samenleving en leveren hun bijdrage. Zij investeren direct en indirect in de lokale samenleving. Ze zorgen voor banen, organiseren activiteiten, sponsoren sportclubs en dragen bij aan goede doelen. Lokale ondernemers zijn de motor van samenleving in een gemeente. Samen met de gemeente en lokale instellingen dragen deze ondernemers veel bij. Vaak ook samen met lokale banken waarbij Rabobank waarschijnlijk de meest lokaal betrokken en actieve bank is.

Liberty Lifestyle, een kleding boetiek in Amersfoort


Banken

Net als de winkeliers komen banken ook onder druk te staan van de grote technologiebedrijven. Apple Pay is een eerste stap waarbij we betalen met de NFC chip in onze smartphone gekoppeld aan een bestaande bankrekeningen. Dat de grote tech bedrijven een volgende stap zullen zetten op betaalvlak is zeker. In Azië nemen WeChat Pay en AliPay de rol van banken in het betaalverkeer over. In het westen zijn het Apple Pay en het nieuwe Google Pay zich aan het voorbereiden op de volgende stap.


Google Pay meest recente design gelanceerd in 2020


Nederlandse banken zijn lokale werkgevers, hebben een sterke lokale verbondenheid en dragen veel bij aan lokale samenlevingen. Banken sponsoren lokale sportclubs en goede doelen. Van de grote techbedrijven hoeven we een dergelijke betrokkenheid niet te verwachten. We kunnen er vanuit gaan dat het aantal Nederlandse banen afneemt wanneer de grote tech bedrijven het betalingsverkeer overnemen. En de lokale betrokkenheid bij de samenleving met een sociaal oogmerk mogen we helemaal vergeten.


Gratis? Dan ben je zelf het product

Wanneer iets gratis is dan ben je zelf het product. Een simpele uitleg van hoe de business modellen van veel grote techbedrijven werken. Google, YouTube, Facebook, WhatsApp, Instagram maken wij allemaal gratis gebruik van. Toch verdienen deze bedrijven het meeste geld. Hoe verdienen ze dan geld? Al deze bedrijven verdienen geld aan data gedreven advertentieverkoop. Advertenties die zich richten op ons. Zoek je naar een vakantie op Google of heb je inspiratie opgedaan op Instagram of Pinterest? Dan weet je zeker dat je daarna advertenties van vakanties geserveerd krijgt. Dat is op zich niet erg.


Maar leest Google ook mee wanneer je Gmail gebruikt? En Facebook wanneer je WhatsApp gebruikt? Dat zijn communicatiekanalen waar we er vanuit gaan dat die persoonlijk zijn. Stel je voor dat deze tech partijen op dezelfde manier omgaan met jouw betaalgegevens. Welke inzichten zij krijgen over onze financiële positie en bestedingen. En welke machtspositie krijgen zij om advertenties te verkopen of zelf gericht producten te gaan verkopen. Zodra we massaal een betaalproduct van een tech partij omarmen worden consumenten en het MKB volledig afhankelijk en is het maar de vraag welke rol voor banken overblijft.


Banken en MKB: werk samen

Wanneer techbedrijven met een betaaloplossing komen die betalen, loyaliteit, cadeaukaarten, vouchers en coupons naadloos integreren dan is het een kwestie van tijd dat consumenten overstag gaan. Beste banken, jullie zijn niet langer elkaars concurrenten. Werk samen, met elkaar en met het MKB om oplossingen te bieden aan consumenten die meer gemak bieden. Alleen wanneer jullie samen de consument weten te verassen voorkomen we een scenario dat consumenten massaal overstappen naar betaaloplossingen van de grote tech bedrijven.


Voorsprong

Maar er is ook goed nieuws!

  1. Nederlandse banken zijn lokaal verbonden

  2. Het vertrouwen in banken is voldoende groot

  3. iDeal zit heel goed in elkaar en werkt ook goed voor online betalingen

  4. Het betalingsverkeer in Nederland is niet duur vergeleken met omliggende landen

  5. Nederlandse banken werken al regelmatig samen

  6. Payconiq is een samenwerking tussen banken om mobiel betalen mogelijk te maken.

Payconiq QR betalen


Kansen

Banken hebben het vertrouwen van consumenten (nog) maar moeten wel in beweging komen de consument meer gemak te bieden.


Mobiel betalen met een QR-code

Betalen door een QR-code te scannen werkt online heel goed. In een winkel ben ik het echter nog nooit tegen gekomen terwijl ik regelmatig mobiel betaal. QR-code betalen kan een praktisch alternatief zou zijn voor een NFC betaling. In Azië wordt juist heel veel gewerkt met QR-codes voor mobiele betalingen. Payconiq is een bestaande samenwerking tussen banken om QR-code betalen te stimuleren. In de fysieke wereld kan QR betalen nog wel extra aandacht gebruiken.

QR Code betalen


Combineer betalen, cadeaukaarten, loyaliteit, vouchers & coupons

Betalen, cadeaukaarten, loyaliteit, vouchers en coupons raken steeds meer met elkaar verweven. Het vakgebied dat ontstaat door deze samensmelting heet in vaktermen branded currency. Met branded currency ontstaan nieuwe mogelijkheden voor bedrijven, banken, consumenten en steden.

  • Jaarlijks wordt er voor ruim €1,1 miljard aan cadeaukaarten uitgegeven. Naast cadeaukaarten zijn er nog meer passen in omloop met een pre-paid saldo die als betaalmiddel gebruikt kunnen worden. Denk aan passen voor minima, wasstraat passen, evenementen e-wallets, etc. Waarom de saldo's van deze passen niet tonen in je bankieren omgeving? WeChat biedt dit in ieder geval al lang aan.


  • Daarnaast hebben we allemaal een aantal loyaliteit pasjes van bijvoorbeeld Airmiles, Douglas, Gall & Gall, FreeBees, Hunkemöller, etc. in onze portemonnee. Ondertussen bieden OK Betalen en Stocard e-wallets aan om je loyaliteit pasjes mobiel op te slaan. Maar waarom voegen banken zelf deze loyaliteit passen niet toe aan hun mobiel bankieren app? Op die manier worden je spaarpunten meteen verwerkt bij een mobiele betaling met de bank app.


  • De afgelopen jaren is er veel te doen geweest over vouchers en coupons. Groupon en Scoupy achtige oplossingen groeiden stormachtig maar arriveerden niet volledig. Vouchers en coupons als onderdeel van een compleet loyaliteitsprogramma. Starbucks bewijst dit met hun fantastische Stars programma. Door vouchers en coupons toe te voegen aan de mobiel bankieren app krijgt de consument een naadloze ervaring en nog meer waarde uit zijn relatie met de bank.


  • Cadeaukaarten, loyaliteit, vouchers en coupons zijn vaak het domein van grote bedrijven met marketing afdelingen. De opstart kosten van dergelijke programma's weerhouden MKB'ers vaak om hiermee te starten. Help het MKB om ook gebruik te maken van lokale cadeaukaarten, loyaliteit programma's, vouchers en coupons. Deze branded currency oplossingen helpen MKB bedrijven in hun relatie met de consument. Van het jaarlijkse cadeaubudget wordt 38% uitgegeven aan cadeaukaarten en loyale klanten 67% meer besteden dan nieuwe klanten.


  • Lokale programmas's die verbinden kunnen bijdragen aan welzijn van inwoners inde vorm van social return. Met een percentage over alle bestedingen wordt er budget gereserveerd voor goede doelen. Betrokken gebruikers hebben invloed op de toekenning van het budget. Met evenementen kan eenzaamheid worden tegen gegaan, met budget of kortingen kan iets aan armoede gedaan worden en schenkingen kan sport en cultuur gestimuleerd worden.

Social return voor een beter welzijn


De kracht van de lokale verbinding kan de komende jaren het verschil maken. Partijen die terrein winnen zullen partijen zijn die weten te verbinden vanuit de zachte kant en hierbij het beste gebruik weten te maken van techniek (de harde kant). De uiteindelijke vraag zal zijn hoe (lokale) samenlevingen in staat zijn om techniek zo in te zetten dat het ons welzijn verhoogt.

16 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven
Schermafbeelding%202020-12-30%20om%2016.